لوازم تحریر

نوشتن و سلامت روان؛ 4 راهکار برای تقویت ذهن

سلامت روان

 

چگونه نوشتن منجر به بهبود سلامت روان می‌شود؟

سلامت روان

انسان‌ها تجربیات بسیاری را پشت سر گذرانده‌اند که تأثیرات جدی و دائمی بر همه ما گذاشته‌اند. یکی سال ۲۰۲۰ ما با یکی از این تجربه‌های سخت مواجه شدیم؛ پاندمی خسارات زیادی به سلامت مردم جهان به خصوص سلامت روان آن‌ها وارد کرده است.

 

صدمات ناشی از چنین رخدادهایی به دلیل تنهایی، جدایی از دوستان و خانواده، استرس در مورد عوامل بیرونی، داغدار شدن، گرفتار شدن افراد در دام سواستفاده کنندگان و… بسیار زیاد است.

 

در این شرایط زندگی غیرقابل تشخیص می‌شود و حتی زندگی پس از رویدادهای این چنینی نیز متأثر و ملتهب خواهد بود.

 

در شرایطی حتی تغییرات فصلی و کاهش و افزایش طول روز و شب منجر به تغییراتی بر خلق و خو و شخصیتمان می‌شوند که در کنار پدیده‌هایی مانند پاندمی و… می‌توانند قوای روحی و معیارهای سلامت روان را تغییر دهند.

 

در این دوران مشکلات و علائم سلامت روان مانند افسردگی، بی‌خوابی و اضطراب بسیار مشاهده می‌شوند.

 

با این اوصاف و در چنین موقعیت‌هایی طبیعی است به فکر آن باشید که چگونه می‌توانید به بهبود معیارهای سلامت روح و روان خود کمک کنید. نوشتن یکی از مؤثرترین راهکارهایی است که به افزایش سلامت ذهنی شما کمک می‌کند.

 

برای مطالعه مطلبی به زبان انگلیسی درباره سلامت روان در وبسایت سازمان بهداشت جهانی، اینجا را کلیک کنید.

 

در ادامه این مقاله با امید به اینکه بتوانید به وسیله نوشتن در شرایط بغرنج و اضطراری مانند شیوع بیماری کرونا از صدمات و آسیب‌های ذهنی و روانی دوری کنید، به انواع مختلف فعالیت نوشتن می‌پردازیم.

 

حفط سلام روان با نوشتن ژورنال و وقایع روزانه

سلامت روان

ژورنال نویسی بهترین ابزار برای ارتباط برقرار کردن با احساسات شماست. دفتر ژورنال و یا دفترچه خاطرات روزانه شما می‌تواند بر اساس وضعیت زیستی و سلیقه شما نوشته شود؛ روزانه یا شبانه، هفتگی، در ساعات صبح یا اوقات شامگاهی!

 

همچنین باید اشاره داشت که موضوع مورد نظر شما، کاملاً به خودتان بستگی دارد و هیچ محدودیتی ندارید. ممکن است بخواهید رویکردهای مختلف را در این فرآیند امتحان کنید تا دریابید کدام یک برای شما بهتر عمل می‌کند.

 

از مزایای و کاربرد دفتر ژورنال می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

 

  • نوشتن با رویکرد ذهن‌آگاهی، جایی که شما در مورد احساس خود در یک لحظه بخصوص می‌نویسید و این احساسات را به رسمیت می‌شناسید.
  • نوشتن به منظور سپاسگزاری، جایی که هر روز برای فکر کردن و نوشتن هر چیزی که از حضور آن در زندگی‌تان ممنون هستید، زمانی را اختصاص می‌دهید.
  • نوشتن برای فهم موانع، جایی که اهداف آینده را بررسی می‌کنید و بر روی درک و تقویت احساسات و عواطفی کار می‌کنید که مانع رسیدن شما به افق‌های فکری و خواسته‌هایتان می‌شوند.
  • یک دفترچه خاطرات و ژورنال برای تجربیات حسی شما، شامل ژورنالی که در آن پس از یک واکنش احساسی قوی، لحظه‌ای مکث می‌کنید و با تأمل بر آن لحظه، می‌نویسید که چه احساسی دارید و چه چیزی باعث این واکنش شده است.

 

برای تنخاب و خرید انواع مختلف بولت ژورنال اینجا را کلیک کنید.

 

نوشتن آزاد و تقویت سلامت روان؛ بدون چهارچوب‌های ذهنی افکارتان را بنویسید!

سلامت روان

نوشتن آزاد ساختار و قواعد کم‌تری از ژورنال نویسی و ثبت خاطرات را از شما طلب می‌کند. در این نوع از نوشتن، شما به خودتان اجازه می‌دهید تا تمام افکار و احساساتی را که به نظر شما چالش‌برانگیز یا طاقت‌فرسا هستند را بنویسید.

 

برای این نوع از نوشتن می‌توانید یک محدودیت زمانی مشخص داشته باشید، اما خبری از شمارش کلمات نیست؛ شما مجاز هستید تا هر مقدار که ‌می‌خواهید، بنویسید.

 

اگر تمایل داشته باشید تا نوشتن آزاد را در برنامه‌های روزمره خود قرار دهید تا رویه آن فراموش نشود، پیشنهاد می‌شود تا این کار را هنگام بیدار شدن در ساعات اولیه روز و یا به عنوان آخرین فعالیت شبانه انجام دهید.

 

نویسندگی خلاق و سلامت روان

روان 06

خلاقیت مدت‌های مدیدی است که به عنوان ابزاری برای کمک به افرادی با معیارهای سلامت روانی پایین و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همواره این یک نگاه منطقی است که خلاق بودن بتواند سلامت روانی شما را ارتقا دهد.

 

به همان میزان که شور و شیفتگی خاصی برای فعالیت نویسندگی خلاق دارید، این هم صادق است که انگیزه انجام این نوع از نوشتن، زمانی که روحیه قوی و شادابی ندارید، کم‌تر باشد. توصیه ما به شما این است که سعی کنید تا جای ممکن، امکان تجربه این نوع از نوشتن را برای خودتان در دسترس قرار دهید.

 

فضایی با یک نشمین راحت، دفترچه یادداشت و قلمی برای نوشتن، باعث می‌شود تا تجربه نویسندگی خلاق را به هر سویی که دوست دارید گسترش دهید.

 

نوشتن نامه و بازگشت به شیرینی نوستالژی نامه‌نگاری

سلامت روان

نامه نوشتن می تواند تأثیری فوق‌العاده و درمانی بر سلامت روان شما داشته باشد، فارغ از اینکه نامه‌ها فرستاده شوند یا نه. لازم به ذکر است که اگر یک مکاتبه و نامه‌نگاری منظم داشته باشید، راهکاری عالی برای مبارزه با احساس تنهایی را دریافته‌اید.

 

در اینجا برای شما چند ایده و فکر اولیه برای شروع فعالیت نامه‌نگاری را پیشنهاد کردیم:

سلامت روان

  • نامه‌ای به خود افسرده
  • نامه‌ای به خود شادتر
  • نامه‌ای به خودتان در گذشته
  • نامه‌ای به خودتان در آینده
  • نامه‌ای که هرگز ارسال نخواهد شد
  • نامه‌ای که باید سال‌ها پیش می‌نوشتید
  • نامه‌ای به یک دوست
  • نامه‌ای به قلم جدیدی که همراه همیشگی شماست
  • نامه‌ای به یک غریبه

 

شهر کتاب پاسداران با عرضه انواع لوازم تحریر و نوشت افزار اعم از دفتر و کاغذ، مداد، خودکار و روان نویس، میتواند مرجع خرید اینترنتی شما به همراه تخفیف و ارسال به سراسر کشور باشد!

 

برای مشاهده تنوع محصولات لوازم تحریر شهر کتاب پاسداران، اینجا را کلیک کنید.

برای انتخاب و خرید انواع محصولات نوشت افزار شهر کتاب پاسداران، اینجا را کلیک کنید.

 

سلامت روان

بسیار خوشحال می‌شویم تا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید که چگونه می‌توانید از نوشتن به عنوان راه و ابزاری برای بهبود سلامت روان کمک بگیرید. کدام روش تاکنون برای شما مناسب بوده است؟

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *